Номер
уроку
|
Орієнтовна дата
|
Назва теми
|
Ключові питання уроку
|
Домашнє завдання
|
ВСТУП (2 год.)
|
1
|
|
Географія – наука про природу Землі
|
- Географія - система наук.
- Що вивчає географія.
- Джерела географічних знань.
- Методи географічних досліджень.
|
Опрацювати §.
|
2
|
|
Дослідження. Спостереження на місцевості за змінами в природі. Спостереження за висотою Сонця над горизонтом.
|
- Спостереження за висотою Сонця над горизонтом.
- Спостереження за погодою.
- Спостереження на місцевості за змінами в природі.
- Обробка і оформлення даних спостереження.
|
Підготовка звіту проведених досліджень.
|
РОЗДІЛ І. Розвиток географічних знань про Землю (5 год.)
|
3
|
|
Уявлення про Землю в давнину
|
- Уявлення єгиптян, вавилонян, індійців, греків, римлян, слов’ян про Землю.
- Зображення Землі на картах Ератосфена, Птолемея.
|
Опрацювати §.
|
4
|
|
Відкриття нових земель у VІІІ-ХV ст.
|
- Подорожі вікінгів.
- Подорожі марко Поло.
- Пошуки морського шляху в Індію.
|
Опрацювати §
Випереджуване завдання. Дослідження. Підготувати повідомлення про видатних дослідників та географічні відкриття (визначає вчитель)
|
5
|
|
Початок доби великих географічних відкриттів
|
- Відкриття Америки Х.Колумбом.
- Експедиції Америго Веспуччі.
|
Опрацювати §
|
6
|
|
Нові відкриття та дослідження
|
- Перша навколосвітня подорож.
- Відкриття Австралії.
- Російські першопрохідці.
- Навколосвітні подорожі Джеймса Кука.
- Навколосвітня експедиція І. Крузенштерна та Ю. Лиснянського.
- Діяльність географічних товариств у різних країнах світу.
|
Опрацювати §
|
7
|
|
Сучасні географічні дослідження
|
- Освоєння полярних широт та відкриття Північного й Південного полюсів.
- Вивчення Північного Льодовитого океану.
- Українські вчені-географи.
- Дослідження Антарктиди.
- Дослідження Світового океану, космосу.
- Сучасні туристичні подорожі людей.
|
Опрацювати §
|
8
|
|
Урок узагальнення і систематизації
|
Тематичне оцінювання
|
Повторити §
|
РОЗДІЛ ІІ. Земля на плані і карті (11 год.)
|
9
|
|
Способи орієнтування на місцевості
|
1. Що означає – зорієнтуватися на місцевості.
2. Горизонт.
3. Способи орієнтування на місцевості.
|
Опрацювати §
|
10
|
|
Що таке азимут
|
1. Поняття про «азимут».
2. Рух за азимутом.
|
Опрацювати §.
|
11
|
|
Способи зображення поверхні Землі
|
- Способи зображення місцевості.
- Відмінності малюнка і фотознімка.
- Особливості аерофотознімка.
- Яку інформацію отримують завдяки космічним знімкам.
- Зображення Землі на глобусі.
|
Опрацювати §
|
12
|
|
Масштаб, його види
|
- Що таке масштаб.
- Види масштабів: числовий, іменований, лінійний.
|
Опрацювати §
|
13
|
|
Практична робота 1.
|
- Розв’язування задач із використанням різних видів масштабу. Визначення масштабів планів і карт за даними про відстані на місцевості та відрізками на карті, що відповідають цим відстаням
|
|
14
|
|
План місцевості
|
- Основні ознаки плану.
- Умовні знаки.
- Значення топографічних планів.
- Визначення напрямків на плані.
- Складання плану за допомогою умовних топографічних знаків.
|
Опрацювати §
|
15
|
|
Географічні карти
|
- Особливості географічної карти.
- Картографічні умовні знаки.
|
Опрацювати §
|
16
|
|
Класифікація карт. Географічні атласи
|
- Які бувають карти.
- Використання географічних карт.
- Сучасні географічні карти.
- Контурні карти.
- Географічні атласи.
|
Опрацювати §
|
17
|
|
Градусні сітка
|
- Що таке градусна сітка на глобусі та географічній карті.
- Лінії градусної сітки.
|
Опрацювати §
|
18
|
|
Географічні координати
|
- Географічні координати. Географічна довгота і широта.
- Визначення географічних координат за глобусом.
- Система космічної навігації.
|
Опрацювати §
|
19
|
|
Практична робота 2.
|
- Визначення географічних координат за географічною картою
|
|
20
|
|
Урок узагальнення і систематизації
|
Тематичне оцінювання
|
Повторити §
|
РОЗДІЛ ІІІ. Оболонки Землі
|
Тема 1. Літосфера (12 год.)
|
21
|
|
Внутрішня будова Землі
|
- Будова надра Землі.
- Ядро, то його особливості.
- Мантія.
- Як вивчають внутрішню будову Землі.
|
Опрацювати §
|
22
|
|
Літосфера. Літосферні плити
|
- Будова літосфери
- Літосферні плити.
- Рух літосферних плит.
|
Опрацювати §
|
23
|
|
Рухи земної кори
|
- Походження материків і океанів.
- Вікові рухи земної кори.
|
Опрацювати §
|
24
|
|
Землетруси
|
- Причини виникнення землетрусів.
- Сила землетрусу.
- Цунамі.
- Сейсмічні пояси Землі.
|
Опрацювати §
|
25
|
|
Вулканізм і магматизм
|
- Утворення та будова вулкану.
- Згаслі і діючі вулкани.
- Гарячі джерела, гейзери.
|
Опрацювати §
|
26
|
|
Зовнішні процеси
|
- Що таке вивітрювання.
- Фізичне вивітрювання.
- Хімічне вивітрювання.
- Органічне вивітрювання.
|
Опрацювати §
|
27
|
|
Робота текучих і підземних вод, вітру, льодовиків
|
- Робота текучих поверхневих і підземних вод.
- Робота вітру.
- Робота льодовиків.
- Діяльність людини.
|
Опрацювати §
|
28
|
|
Абсолютна і відносна висота місцевості
|
- Вимірювання висоти рельєфу.
- Відносна висота точок місцевості.
- Абсолютна висота.
|
Опрацювати §
|
29
|
|
Зображення рельєфу на планах, топографічних і дрібномасштабних картах
Практична робота 3.
|
- Способи горизонталей.
- Зображення рельєфу на дрібномасштабних картах.
- Спосіб пошарового зафарбування.
- Визначення за картами абсолютної й відносної висоти місцевості
|
Опрацювати §
|
30
|
|
Основні форми рельєфу Землі. гори
Практична робота 4.
|
- Гори, їх різноманітність.
- Відмінність гір за висотою і віком.
- Зміна гір у часі.
- Значення гір.
- Позначення на контурній карті гір, вулканів суходолу.
|
Опрацювати §
|
31
|
|
Основні форми рельєфу суходолу. Рівнини
Практична робота 4. (продовження)
|
- Рівнини та їх відмінність за висотою:
низовини, височини, плоскогір’я.
- рельєф рівнин.
- Походження рівнин.
- Позначення на контурній карті рівнин.
|
Опрацювати §
|
32
|
|
Рельєф дна Світового океану
Практична робота 4. (продовження)
|
- Будова дна світового океану: материкова обмілина, материковий схил, ложе океану.
- Океанічні жолоби.
- Позначення на контурній карті серединно-океанічних хребтів і жолобів.
|
Опрацювати §
|
33
|
|
Урок узагальнення і систематизації
|
Тематичне оцінювання
|
Повторити §
|
|
Тема 2. Атмосфера (12 год.)
|
34
|
|
Атмосфера. Її склад і будова
|
- Атмосфера Землі.
- Розміри атмосфери Землі.
- Склад атмосфери.
- Будова атмосфери.
|
Опрацювати
|
35
|
|
Нагрівання атмосферного повітря
Практична робота 5.
|
- Сонячні промені в атмосфера.
- Як нагрівається атмосферне повітря.
- Розподіл тепла на поверхні Землі.
- Тропіки та полярні кола.
- Теплові пояси Землі.
- Температура повітря та її вимірювання.
- Розв’язування задач на зміну температури повітря з висотою.
|
Опрацювати §
|
36
|
|
Атмосферний тиск
Практична робота 5. (продовження)
|
- Що таке атмосферний тиск.
- Зміна атмосферного тиску з висотою.
- Причини і наслідки зміни атмосферного тиску в тропосфері.
- Розв’язування задач на зміну атмосферного тиску з висотою.
|
Опрацювати §
|
37
|
|
Вітер
Практична робота 6.
|
- Чому і як рухається повітря.
- Вітер та його різновиди.
- Напрямок і швидкість вітру.
- Роза вітрів.
- Визначення напрямку і сили вітру.
- Складання рози вітрів, їх аналіз.
|
Опрацювати §
|
38
|
|
Вода в атмосфері
Практична робота 5. (продовження)
|
- Водяна пара та вологість повітря.
- Абсолютна та відносна вологість повітря.
- Туман.
- Розв’язування задач на зміну вологості
|
Опрацювати §
Робота з дорослими (батьками). З’ясуйте, які є способи регулювання температури та вологості повітря в домашніх умовах.
|
39
|
|
Різноманітність хмар
Практична робота 6. (продовження)
|
- Хмари та їх види.
- Рівень хмарності.
- Складання діаграм хмарності.
|
Опрацювати §
|
40
|
|
Атмосферні опади
Практична робота 6. (продовження)
|
- Як утворюються опади.
- Види опадів.
- Інтенсивність опадів.
- Вимірювання кількості атмосферних опадів.
- Причини, що впливають на кількість опадів.
- Карта розподілу опадів.
- Складання діаграми опадів
|
Опрацювати §
|
41
|
|
Погода
Практична робота 6. (продовження)
|
- Для чого вивчають погоду.
- Елементи (складові) погоди.
- Як вивчають атмосферу.
- Прогноз погоди.
- Синоптична карта.
- Складання графіка зміни температури повітря за місяць.
|
Опрацювати §
|
42
|
|
Клімат
|
- Що таке клімат.
- Характеристика клімату.
- Кліматичні чинники.
- Основні кліматичні показники.
- Типи клімату.
- Кліматичні пояси.
- Зміни клімату. Адаптація людини до кліматичних умов.
|
Опрацювати §
|
43
|
|
Людина й атмосфера
|
- Значення атмосфери для людини.
- Вплив атмосфери на людину.
- Вплив людини на атмосферу.
- Небезпечні явища в атмосфері.
- Рідкісні явища в атмосфері.
|
Опрацювати §
Дослідження. Аналіз погоди в різних місцях світу за одну добу з використанням різних джерел інформації.
|
44
|
|
Урок узагальнення і систематизації
|
Тематичне оцінювання
|
Повторити §
|
Тема 3. Гідросфера (12 год.)
|
45
|
|
Гідросфера. Вода на Землі
|
- Гідросфера – водна оболонка Землі.
- Кругообіг води в природі.
- Значення гідросфери.
- Способи зображення вод суходолу на плані місцевості та карті.
|
Опрацювати §
|
46
|
|
Світовий океан. Суходіл в океані
Практична робота 7.
|
- Частини Світового океану.
- Суходіл в океані.
- Позначення на контурній карті морів, проток, заток, островів.
|
Опрацювати §
|
47
|
|
Властивості вод Світового океану
|
- Температура води.
- Солоність морської води.
- Айсберги.
|
Опрацювати §
|
48
|
|
Рух води у Світовому океані
|
- Рух води. Вітрові хвилі.
- Цунамі.
- 3. Припливи і відпливи.
- Океанічні течії.
- Життя в океанах і морях.
- Багатства Світового океану.
- Охорона природи океану.
|
Опрацювати §
|
49
|
|
Води суходолу
Практична робота 7. (продовження)
|
- Класифікація вод суходолу.
- Річка, її будова.
- Рівнинні і гірські річки. Водоспади.
- Опис географічного положення річки.
- Позначення на контурній карті річок і водоспадів.
|
Опрацювати §
|
50
|
|
Життя річки
|
1.Робота річок.
2. Живлення річки.
3. Водний режим річки.
|
Опрацювати §
|
51
|
|
Озера
Практична робота 7. (продовження)
|
1. Що таке озеро.
2. Озерні котловини.
3. Вода в озері.
4. Вік озер.
- Позначення на контурній карті озер.
|
Опрацювати §
|
52
|
|
Болота. Штучні водойми
|
- Що таке болото.
- Утворення боліт.
- Класифікація боліт.
|
Опрацювати §
|
|
|
|
- Значення боліт.
- Штучні водойми.
|
|
53
|
|
Льодовики
|
- Льодовики, їх види та розміщення на Землі.
- Гірські льодовики.
- Покривні льодовики.
- Значення льодовиків.
- Багаторічна мерзлота.
|
Опрацювати §
|
54
|
|
Підземні води
|
- Утворення підземних вод.
- Класифікація підземних вод.
- Використання та охорона підземних вод.
|
Опрацювати §
|
55
|
|
Людина та гідросфера
|
- Значення вод для людини.
- Вода і виробництво.
- Енергія води.
- Відпочинок та лікування на «воді».
- Водний туризм.
- Забруднення вод.
- Охорона гідросфери.
|
Опрацювати §
|
56
|
|
Урок узагальнення і систематизації
|
Тематичне оцінювання
|
Повторити §
|
Тема 4. Біосфера та ґрунти (2 год.)
|
57
|
|
Біосфера та її складові
|
- Поняття про біосферу.
- Межі біосфери.
- Складові біосфери.
- Біологічний кругообіг речовин.
- Різноманітність організмів на Землі.
- Поширення організмів на Землі.
|
Опрацювати §
|
58
|
|
Ґрунти
|
- Ґрунт та йог утворення.
- Родючість – основна властивість ґрунту.
- Карта ґрунтів.
- Вплив господарської діяльності людини на ґрунти.
|
Опрацювати §
|
Тема 5. Природні комплекси (3 год.)
|
59
|
|
Природні комплекси. Географічна оболонка – найбільший природний комплекс Землі
|
- Поняття про «природний комплекс».
- Географічна оболонка та її компоненти.
- цілісність географічної оболонки
- Кругообіг речовин та енергії.
- Ритмічність – одна із закономірностей географічної оболонки.
|
Опрацювати §
|
60
|
|
Природні зони Землі
|
- Широтна зональність.
- Зміна природних зон.
- Висотна поясність.
- Вплив людини на географічну оболонку.
|
Опрацювати §
|
61
|
|
Практична робота 8.
(на місцевості)
|
- Ознайомлення з одним із природних комплексів (ландшафтів) своєї місцевості (яр, річка, ліс, парк тощо), виявлення взаємозв’язків між його компонентами.
|
Оформлення практичної роботи
|
РОЗДІЛ ІV. Планета людей (5 год.)
|
62
|
|
Кількість і розміщення населення Землі
|
1. Зміна чисельності населення протягом історичного часу, причини цих змін.
2. Густота населення.
3. Розміщення населення на Землі.
4. Людські раси. Рівність рас.
- Дослідження М. Миклухо-Маклая.
- Народи світу.
|
Опрацювати §
|
63
|
|
Держави світу
|
- Держави світу.
- Політична карта світу.
|
Опрацювати §
|
64
|
|
Практична робота 9.
|
- Позначення на контурній карті кордонів найбільших держав та їх столиць.
|
|
65
|
|
Вплив людини на природу
|
- Людина – головна сила в перетворенні географічної оболонки.
- Поняття про ноосферу.
- Навколишнє середовище.
- Охорона навколишнього середовища.
|
Опрацювати §
|
66 - 67
|
|
Дослідження.
Розробка міні проекту з утилізації побутових відходів.
|
Розробка і захист проектів
|
|
68
|
|
Урок узагальнення і систематизації
|
Тематичне оцінювання
|
Повторити §
|
69 -70
|
|
Резерв часу
|
|
|