Уроки 6-7 6 клас Дата__________________
Тема. ЕПОХА ВЕЛИКИХ ГЕОГРАФІЧНИХ ВІДКРИТТІВ.
Мета: продовження формування знань про розвиток географічних відкриттів і досліджень; розширення та поглиблення знань про історію пізнання Землі; розвиток комунікативних навичок, умінь працювати з різноманітними джерелами географічних знань.
Тип уроку: вивчення нового матеріалу.
Обладнання: підручники, атласи, карти півкуль, глобус, портрети мандрівників.
Опорні поняття: географія, навколосвітня подорож, відкриття, Європа, Індія.
Базові поняття: глобус, Великі географічні відкриття, Бартоломеу Діаш, Васко да Ґама, Христофор Колумб.
ЗМІСТ УРОКУ
I. Організаційний момент
II. Актуалізація опорних знань і вмінь
1. Прийом «Географічний крос» (Виконується письмово в зошитах)
Закінчіть фрази:
• У «Книзі про різноманітність світу» Марко Поло описав свої подорожі територією...
• На початку Середньовіччя головні центри географічного пізнання світу зміщуються з Європи до...
• Один із видатних арабських мандрівників — ...
• У Північній Європі подорожі на значні відстані здійснювали войовничі племена...
• Сухопутний торговий шлях, що з’єднував країни Європи з Китаєм, називають...
2. Взаємоперевірка
IIІ. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності
Прийом «Відстрочена відгадка»
У ХІІІ–XV ст. після тривалого панування жорстких релігійних догм у Західній Європі настає епоха змін. Суперництво двох сильних європейських держав — Іспанії та Портуґалії — спонукає їх до активного пошуку нових земель. Інтерес до тривалих подорожей посилюється розповідями бувалих моряків про існування загадкових, дуже багатих на золото і прянощі країн. Чимало років здійснювалися сухопутні подорожі до Індії. Далеко не завжди каравани з далеких земель успішно поверталися. Численні небезпеки та злигодні чатували на них в дорозі. Але тільки-но європейці скуштували гострі, ароматні, гіркі, пекучі, освіжаючі прянощі, їжа без них почала видаватися прісною і несмачною. Тоді багато сміливців вирушили на пошуки прянощів. Це було надзвичайно ризикованою, але прибутковою справою. Прянощі зважувалися на ювелірних, аптекарських терезах і цінувалися так само дорого, як коштовності. Але для того, щоб вирушити в подорож, потрібно вміти читати карти, орієнтуватися на місцевості, вміти користуватися компасом. Необхідність у мандрівках відроджує географію як науку, збагачує її, створює умови для подальшого розвитку. Період забуття географічних знань змінюється періодом їх розширення та поглиблення. І, як результат,— численні відкриття, які сьогодні називають Великими географічними відкриттями, а час, що відповідає цим відкриттям,— епохою Великих географічних відкриттів. Які ж відкриття та чому заслужили таке почесне звання? Відповісти на це питання ви зможете, якщо «помандруєте» разом з відважними мореплавцями до незвіданих земель...
Під час подорожей результати необхідно обов’язково записувати, щоб нічого не забути. У моряків це зазвичай судовий журнал або щоденник подорожі. Свій щоденник подорожей ми назвемо «Етапи Великих географічних відкриттів». Тож вирушаймо!
IV. Вивчення нового матеріалу
Розгорнутий план етапу
Підготовка таблиці до виконання практичної роботи № 2 «Етапи Великих географічних відкриттів».
Час подорожі
|
Мандрівники
|
Відкриття
|
|
|
|
Подорож Христофора Колумба. (Виступ наступної пари учнів, продовження заповнення таблиці)
Відкриття європейцями морського шляху до Індії, подорож Васко да Ґама. (Виступ третьої пари учнів, завершення роботи з таблицею)
Прийом «Приваблива мета»
Вивчаючи першу половину епохи Великих географічних відкриттів, ви мали можливість переконатися в тому, що першовідкривачі тих часів повинні були мати надзвичайні риси характеру — сміливість, рішучість, наполегливість, витривалість, віру в успіх. Крім цього, вони мали певні знання та навички, які дозволяли керувати людьми, орієнтуватися на місцевості, здійснювати та описувати спостереження. Образ першовідкривача-мандрівника епохи Великих географічних відкриттів — це героїчна постать, патріот своєї батьківщини. Так, багато мандрівників насправді й були такими героями. Але чи знаєте ви, що серед імен видатних першовідкривачів є й особи з темним минулим, фактично злочинці, а відкриття, які вони здійснили, можливо, були просто великою випадковістю? На відміну від давньогрецьких учених-мандрівників, ними керувало прагнення до наживи та збагачення...
Друга половина епохи Великих географічних відкриттів збагатила географічну науку знаннями, не менш важливими, ніж відкриття Христофора Колумба та інших його сучасників. Про те, які ж відкриття здійснили переворот у світогляді європейців та які фатальні випадковості вплинули на перебіг історичних подій, ви дізнаєтесь на сьогоднішньому уроці.
IV. Вивчення нового матеріалу
Розгорнутий план етапу
1. Перша навколосвітня подорож Фернана Маґеллана.
• Робота з текстом параграфа.
Учитель пропонує учням продовжити роботу із «судовим журналом», тобто таблицею, яку учні почали заповнювати на попередньому уроці.
• Робота з контурними картами (позначення маршруту подорожі Ф. Маґеллана).
• Обговорення значення подорожі Ф. Маґеллана.
2. Піратство. Подорожі Френсіса Дрейка.
• Розповідь учителя.
• Короткі виступи учнів з використанням відомостей із додаткових джерел географічних знань.
3. Відкриття Австралії.
4. Формування поняття «Землепроходці». (Їхні подорожі учні вівчають самостійно).
V. Закріплення вивченого матеріалу
Альтернативні варіанти
1. Прийом «Бліц-опитування»
• Якою була мета експедиції під керівництвом Фернана Маґеллана?
• Водами яких океанів рухалася експедиція Ф. Маґеллана?
• Якими були наукові результати навколосвітньої подорожі?
• Чому в Середні віки на морських просторах активізувалося піратство?
• Чому глави європейських держав підтримували «своїх» піратів?
• Чому голландці тримали в таємниці відкриття Австралії?
.
VI. Підсумок уроку
(Формулюють учні.)
Наведіть докази того, що епоха Великих географічних відкриттів дійсно заслуговує на таку назву. (Прийом «Проблемне питання»)
VII. Домашнє завдання
• Опрацювати текст параграфа.
• Скласти план до матеріалу «Походи землепрохідців».
• Написати невеликі повідомлення про походи землепрохідців, супроводжуючи їх малюнками.
|